Plakaty wyborcze:
Z informacji przekazywanych przez Media wszyscy dokładnie wiemy, że istnieje obowiązek Komitetów Wyborczych zarówno w wyborach rządowych jak i samorządowych uprzątnięcia swoich plakatów wyborczych w ciągu 30 dni po dniu wyborów1. Jest to wykroczenie i zagrożone jest karą grzywny, która w przypadku wykroczeń może wynieść od 20 zł do 5.000,00 zł. Ustalając wysokość kary grzywny w tym przypadku, sąd bierze się pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste i rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe2.
Niemniej jednak, nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, iż tą samą grzywną mogą być ukarane osoby, które wieszają plakaty wyborcze niezgodnie z Kodeksem Wyborczym, a także z przepisami wykonawczymi wydanymi przez właściwych zarządców dróg. W związku z powyższym, w reakcji na drażniące oko plakaty wyborcze, które przykładowo w ostatniej kampanii wyborczej były wieszane w Katowicach w sposób zupełnie dowolny każdy z nas może zareagować zgłaszając taki fakt odpowiednim służbą, w tym przypadku Policji. Jedyne co należy zrobić przed tym to zapoznać się z przepisami wykonawczymi wydanymi przez odpowiedniego Zarządcę drogi (przeważnie będzie to MZUiM) oraz z przepisami dotyczącymi skrajni jezdni3.
Ulotki wyborcze:
Podobną karą jak opisana powyżej może zostać ukarana osoba, która w związku z wyborami, nie umieszcza w materiałach wyborczych wyraźnego oznaczenia komitetu wyborczego od którego pochodzą. Powyższe obostrzenie ma głęboki sens biorąc pod uwagę, iż na podstawie ww. informacji należy ustalać, czy materiały wyborcze zostały one sfinansowane w sposób zgodny z ustawą, kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie przez materiał postanowień kodeksu wyborczego i kto ponosi odpowiedzialność za ich usunięcie po wyborach. W tym miejscu, należy zwrócić uwagę na subtelną acz znaczną różnicę pomiędzy materiałem wyborczym, informacjami wyborczymi, które ogłaszane są w prasie drukowanej. Otóż, informacje, komunikaty, apele i hasła wyborcze, ogłaszane w prasie drukowanej na koszt komitetów wyborczych muszą zawierać wskazanie, przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą. Nie każdy zatem brak umieszczenia na materiale wyborczym źródła finansowania będzie karalny, a tylko w takim przypadku gdy materiał wyborczy ukaże się w prasie drukowanej.
1 art. 495 § 2 pkt. 1) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy (Dz.U. Nr 21, poz. 112 ze zm.),
2 art. 23 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. (Dz.U. Nr 12, poz. 114 ze zm.),
3 rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z dnia 2 marca 1999 r. (Dz.U. Nr 43, poz. 430)